ornament
ornament
ornament
ornament
ornament
ornament

Inipi

Zondag 1 oktober 2017

Lieve mensen, broeders en zusters,

 
De ceremonie is al begonnen.

Steeds meer wordt alles op de spits gedreven.
Onze ceremonies en gebeden blijven essentieel.
Dat wordt alleen maar duidelijker.

1 oktober beginnen we om 11.30uur.
Laten we er allemaal zijn om die tijd zodat we alles 'Indian-time' kunnen doen.
Dit betekent : alles met aandacht en in de flow.

Iedereen die niet kan komen en toch betrokken is / wil zijn.
We nemen jullie mee in onze ceremonie!
Als jullie voor ons bidden, zingen, kruiden branden, wierook kaarsen, mediteren... dan zijn wij de zon en jullie de stralen en tegelijk elkaars spiegel!

Een ieder die komt wil ik vragen iets mee te brengen, twee keer een iets.
Dit kan zijn:
-een plukje tabak
-een bloem
-wat bijvoet ( de salie van onze voorouders)
-wat ceder
-wierook
-of iets anders dat je wilt offeren en niet vervuilend is in een ceremonieel vuur

( wanneer je wat bijvoet of een wilde bloem uit de natuur 'oogst' vraa dan eerst toestemming, sta even stil, ga bij jezelf naar binnen, offer wat tabak of bid met de aarde die je opraapt)
 

Hiermee bouwen we het eerste altaar van het vuur mee op. + we maken met deze kruiden en bloemen ook een bundel!

Door gebruik te maken van Bijvoet en andere kruiden of bloemen die hier in het wild groeien maken we een sterkere verbinding met de voorouders hier, maar ook met onze gidsen!
En we verbinden ons leven op een diepere manier met de ceremonie.

Meer en meer mag het leve een ceremonie worden, een meditatie, een gebed tot we in volledige overgave gaan.

Tussen ronde twee en drie in de zweethut zullen we het Kogi-ritueel doen dat Steve McCullough mij speciaal heeft geleerd.
Dit ritueel is voor mij als de Maretak in de toverdrank. Ik ben hier dankbaar voor.

Dus de ceremonie is al begonnen en hoe meer we in ons hart er naar toe leven hoe beter.
Uiteindelijk gaat het niet om de ceremonie maar de weg er naar toe.

Nin-Sa-Gee-Away-Win
Mitakuye Oyasin
Blessed be


Buffalo Hair


Philip Aswind van der Zee

 

 

Zaterdag 8 april Stonepeople's lodge 


Het gaat nu toch echt gebeuren.
Steeds waren er niet genoeg aanmeldingen. Of eigenlijk precies genoeg, bijna geen.
Maar eigenlijk ...ik wilde wel ... maar de energie was er niet.
We hebben momenteel zo veel voorstellingen dat daar al onze energie in gaat zitten.
En ja... dan komt er niemand naar de inipi.
Heel mooi: Andreas en Madelon noemen de inipi Tunka Tipi, dat is heel juist. De tipi, het huis, thuis van het stenenvolk. Wallace Black Elk noemde het 'Stonepeoples lodge'
En Archie Fire Lame Deer liet ons vaak net zoveel prayerties maken als er stenen de hut in gaan.
Dat geeft een speciale verbinding en is ook een mooie manier om de stenen te eren.
Het zijn vaak juist de dingen waar we aan voorbij gaan, waar de kracht ligt.
Meestal zijn we te snel, te bezig om te zien en voelen wat er om ons heen is.
In mijn ervaring is de tunkatipi, de zweethut , de beste plek om weer wakker te worden. Weer even al die gevoelige zintuigen te openen, die speciale voelsprieten weer schoon en fris te maken.
De komende weken hebben Theresia en ik even niet heel veel voorstellingen dus kunnen we echt naar de inipi toe leven.
De hut zal zacht van aard zijn. Het is al heel lang dat ik vaak heel sterk het gevoel heb in contact met een godin te staan, zo voelt het, niet heel de tijd, maar ik maak er gemakkelijk contact mee, of zij met mij. Met die energie wil ik graag werken en werk ik feitelijk al heel lang mee. Eerde vertelde ik graag over Freya en nu voor het Gallo Romeins museum in Tongeren kregen we de aanvraag over de Grieks Romeinse godinnen te vertellen. Een mooiere opdracht kan ik niet bedenken.
Aphrodite, Venus, Juno, Hera, Echo, Kallisto, Psyche... allemaal godinnen of door hen aangeraakt...

Wees welkom en neem goede spirits mee!

Deze ceremonies werken mensen! Wanneer je vast zit, wanneer dingen niet lopen. Soms is het goed prayerties te maken, genoeg, misschien wat meer, bid ermee in de hut... Jou gebed , jou vertrouwen en de kracht van de spirits, de traditie, de godin, Tunkashila, Wakan Tanka... het zal dingen in beweging brengen.  Dit is de meest krachtige vorm, de oudste, de eerste.

Mitakuye Oyasin. 

Zondag 19 maart, lente equinox viering!

Rond 21 maart is het altijd goed om in ceremonie te gaan, Ceremoniele schoonmaak!
Enkele van jullie hebben het al meegemaakt de inipi/ zweethut ceremonie waarin we tussen de 2e en 3e ronde een ceremonie doen die ik geleerd heb van chief Steve McCullough.
Hij heeft het van de Kogi geleerd, de elder brothers.
De Kogi en Arhuaco uit Colombia zijn een van de meest bijzondere stammen die nog altijd volledig in de meest traditionele spirituele traditie leven. ( hier komt een oa Arhuaco mammo http://www.roots-of-the-earth-kiva-netherlands.nl/  )
Het is een heel kort eenvoudig en doeltreffend ritueel.
Ik vroeg Steve of ik het met andere mocht delen. Hij kek me aan en zei: "I want you to!'  :-)
Dus dat doen we.
Van Han, iemand die ik via het vertellen ken, leerde ik een iets andere vorm die mij ook heel erg aanspreekt.

Beste beren: kom uit je winterslaap,  tijd om je dromen te leven!
vogelvrienden: we bouwen een warm nest en stijgen tot ongekende hoogtes.
Slangenmensen: tijd om de oude huid af te werpen,
Vismensen, we duiken weer het diepe in.

Dus : wat is de reden om niet te komen? :-)

 

 

 

13 augustus, zaterdag hebben we de volgende inipi gepland. Er zijn al enkele aanmeldingen. Wees welkom!

 

 

5 t/m 9 sept is er een Vision Quest week in Lier. Dus als je nog plannen in die richting hebt 1, 2, 3 of 4 nachten te willen vasten neem dan contact met ons op.
Deze week kan je ook vast in je agenda zetten wanneer je wilt komen supporten.
Dit is zeker de moeite waard omdat we dagelijks de zweethut in gaan , het vuur vier nachten zal branden... Het zal een onvergetelijke ervaring worden.
Het weer zal bijzonder goed zijn heb ik op mijn buienradar gezien ;-)
Reken een bijdrage van 20-30 euro per dag en overleg anders even.( voor mensen die op VQ gaan ligt het bedrag wat hoger). Neem een tent mee en wat eten en het wordt een feest op een hoger niveau.

Je kan altijd om meer informatie vragen via info@donderelf.nl of telefonisch

Mitakuye Oyasin

 

 

Vrijdag 04 maart 2016 is er weer een inipi in Lier, wees welkom

Woensdag 16 maart is er een pijpceremonie en ontmoeting met Steve McCullough/ Chief Iktomica

Opgave en informatie : info@donderelf.nl

 

 

Volgende inipi in Lier is zondag 22 nov. welkom vanaf 12.30uur.

Ceremonie met Steve McCullough dinsdag 8 december

Zaterdag 12 september, inipi Lier, Wees welkom!

We verzamelen om 12.00uur. Als je wilt komen geef je dan tijdig op via deze website, e-mail of telefoon. Mitakuye Oyasin

Kijk ook eens op onze facebookpagina: Inipi Lier

 

 

Zondag 9 augustus, inipi Lier

Wat is een commitment?
Hoe committed ben jij?
Wat is een prayer je waard?
Het zijn dingen waar je even over na kunt denken.
Veel mensen gieten het water in de zweethut deze dagen. Veel mensen begeleiden allerlei ceremonies. En dat is goed.
Maar hoe diep wil je gaan?
Hoe waarachtig moet voor jou een ceremonie zijn?
Hoe diepgeworteld in traditie en daarmee in wijsheid en verbonden met de spirits...

Mensen tegenwoordig doen dure opleidingen en dragen dure titels. Maar hebben ze echt iets geleerd? Zijn ze wijzer geworden? Kunnen ze iets geven waar je werkelijk wat aan hebt?
Kunnen ze iets van zichzelf geven een verbinding leggen...

Wat wil ik nu eigenlijk zeggen...:
De inipi is de oudste universiteit die er bestaat.
Nooit zijn we daar uitgestudeerd. Altijd weer iets te leren.
Kom je reinigen in de adem van de grootvaders...

Mijn derde jaar zonnedansen zit er op... of is deze nu net begonnen?
Ik bid dat de grootvaders( de stenen) tot je zal spreken. Dat de spirits je mogen aanraken en dat de adem van Tunkashila ( God), de stoom je mag helen.

Wie komt er helpen / delen/ bidden/ zweten / werken/ eten koken/ eten / afwassen.

Ik ga deze week dekens wassen zodat we in een schone hut zitten.

Geef je op : donderelf@gmail.com

 

Woensdag 6 mei, Lier

Op 6 mei komt de Werelddrum ons met een bezoek vereren. Een kleine groep mensen zal er zijn voor een ceremonie met deze drum. Het is mijn intentie als verhalenverteller een paar erhalen aan de drum mee te geven, verhalen die ik sowieso met begeleiding van een drum vertel: 'Hoe het komt dat de herten bang zijn geworden voor de wolven' + 'De Berenman', allebei Indiaanse verhalen ( Tsimshian + Cherokee)  Aanvang 11.00uur tot 13.00uur.

Inipi aanvang 14.00uur 

Op vrijdag zullen we de Werelddrum brengen naar Carl Big Heart in Vorden www.bigheart.nl. En op zondag brengen we hem/haar mee naar het Heggerijdersfestival in Velsen www.heggerijders.com 

Nin-Sa-Gee-Away-Win ( Ojibway voor : we are family and love eachother )

 

 

 

 

 

Zondag 3 mei inipi, Lier

De inipi / zweethut is een van de oudste en daarmee ook een van de puurste ceremonies. De zweethut is zeker al zo'n 10.000 jaar oud, waarschijnlijk nog veel ouder. De oudste aarde spirits kennen dit en helpen ons en luisteren naar onze woorden, onze gebeden. De liederen die we zingen, zingen we in Lakota. On=mdat Lakota een zeer oude taal is en ook heel zuiver. Lakota kent geen scheldwoorden. De liederen zijn als mantra's. Mijns inziens gaan ze nog dieper. Het gaat niet om mij. Het gaat zelfs niet om jou. Maar het gaat om ons samen in verbinding met een veel groter geheel. Alle prayers en tradities zijn welkom. Ik giet al 25 jaar het water voor de mensen. Maar werkelijk er is zo veel te leren van deze eenvoudige ceremonie. Loslaten en in overgave gaan dat is een van de grote kunsten in het leven, luisteren naar ons hart en luisteren naar de fluisteringen van Spirit. Nin-Sa-Gee-Away-Win ( Ojibway: we are familie and love each other
Mitakuye Oyasin, all my relations... welkom!

Zweethutframe in Lier april '15

21 september 2014, Herfst equinox Inipi / sweat 

Beste mensen,

Op het moment zijn Theresia en ik wat aan het bijkomen van alle 'wilde' avonturen.
Het was een prachtige zomer voor ons. Maar soms oo wat veel.
In ieder geval willen we jullie weer welkom heten voor een inipi/ sweat 21 september.
De laatste keer kwamen we op een punt uit om vooral ook zwijgzaamheid hoog op de prioriteiten lijst te zetten.
Het is om de focus op gebed en op de ceremonie te verhogen.

Iedereen aanwezig om 12.30uur.
13.00uur rondje taken verdelen.
13.45uur Gebedsronde rond de vuurplaats.
Wat is je reden dat je gekomen bent vandaag? Wat is je focus? Voor wie wat wil je bidden?
14.00uur vuur aan.

Theresia en ik zorgen voor een grote pan soep.
En we maken er een feest van.
En zoals we weten: onze gebeden maken een verschil.
Onze gebeden openen deuren. Onze levens veranderen, de levens van onze families en geliefden.
Wij zijn met onze ceremonies een eiland van vrede, een eiland van liefde en acceptatie.
Wonderen gebeuren altijd ieder moment. Ons hart is het grootste wonder.

Wees welkom en neem je vreugde, je dankbaarheid, je gebeden en je focus mee.... en niet te veel woorden... :-)
Er mag gesproken worden , natuurlijk. Maar voordat we spreken stellen we ons de vraag: 'Wat is mijn intentie dit te vertellen nu... En draagt het iets bij aan de ceremonie van degene aan wie ik dit vertel...

Het zal goed zijn.

Mitakuye Oyasin ( we are all related) Lakota

Nin-sa-gee-away-win ( we are family and we love each other ) Ojibway

This mornings prayer/ poem ( 24-08-2014, Lier)

I'm willing to go there

I'm willing to go there
In live we have our soul brothers and our soul sisters, our spirit family
In live we have our bloodlines, our relations, our family

In the end we are all related
We all are family
I'm praying for my brothers and sisters, my relatives
I'm praying for my family, my bloodlines
I'm praying for my soul- and spirit family
And although I am not always strong
I'm willing to go there
I'm willing to pray and connect
I'm willing to let in the love of creator, in my heart, in my body, in my soul
I'm willing to go deep into my wounds, my pain, my illness and sickness
I'm willing to go there and let in the love of creator, to connect and find and receive healing, to be strong again
I'm willing to go there, descent deep into the darkness in connection with the light
I'm willing to go there
to pray for my loved ones
to pray for my family
my brothers addicted to drugs and alcohol, my sisters
my brother and sister fighting with cancer
sometimes even dying
for my brothers and sisters with broken hearts
I'm willing to go there and pray with you
Although I'm not always strong
Although I'm struggling too sometimes
I'm willing to go there
for we will never walk alone
Because we are family and love each other for ever

Mitakuye oyasin ( Lakota for: all my relations/ we all are related.)

Philip Aswind van der Zee

Beste mensen,      ( 23 juli 2014, Lier )

Zondag 27 juli zullen we een inipi/ zweethut gieten in Lier.
We verwachten iedereen die mee wil doen aanwezig te zijn om 12.30uur.
Om 13.00uur kunnen we dan gelijk beginnen met wat we deze dag gaan doen, taakverdeling en uitwisseling.
Ieder mens heeft zijn eigen gave. Ieder mens heeft zijn/ haar eigen verbinding met de schepper.Ieder draagt een zaadje van dat licht in zich. En ieder lichtje, ieder zaadje is anders. Denk daar over na.Bid en voel waarvoor je naar dee hut wilt komen. Bid en voel wat je naar de zweethut wilt brengen. En hoe je daar tussen de anderen ( mensen en spirits) wilt staan.
We komen o.a. naar de inipi om de relatie met onszelf, de Spirits van de winden, met de Schepper en Moede Aarde zuiver te houden, het contact te leggen steeds op een dieper niveau.
Steeds meer teaching en steeds meer verbinding en kracht delen we met die komen. We geven hier veel geld aan uit o.m. omdat we geloven in deze weg. Het gaat veel verder dan 'geloven'. Dat weet een ieder die ceremonieen heeft meegedaan en verantwoordelijkheid heeft opgenomen.
Want daar gaat het ook over : verantwoordelijkheid nemen. Verantwoordelijkheid voor je leven, je daden, je gezondheid, je lichaam, je woorden en je zijn.
Dus als je komt, kom dan ook op tijd. Zo niet , dan voel ik mij niet serieus genomen.
Hetzelfde geld voor donaties. We kunnen vragen om donaties van 35 of 50 euro. Maar voor deze heilige ceremonies mogen we dit niet eisen. Wel is het zo dat wanneer we onszelf serieus nemen en onze relatie met Schepper dat we dan ook moeten geven voor wat het ons waard is en ook dat wat voor ons mogelijk is.
Maar als we Spirit en Schepper niet serieus nemen: wat voor zin heeft het dan om naar een ceremonie te komen?!

(In de oude dagen zorgden de mensen die om een hut vroegen voor alles: hout, stenen, dekens, eten en een gift aan de gieter.)

We zijn nu net weer een paar dagen terug uit Indiana. Gelukkig zaten we niet in 'het verkeerde vliegtuig'. Wat een vreselijk verhaal... We bidden voor de nabestaanden.
De sundance is onbeschrijfelijk. Om de woorden van onze chief Steve McCullough te gebruiken en ook die van anderen. 'Het is tijdens de dans alsof Schepper, Wakan Tanka, Tunkashila zijn handen uitstrekt'. Zijn aanwezigheid is voelbaar in alles. Tijdens de dans komt alles onder een vergrootglas te liggen: onze gedachtes, onze acties, onze relaties, onze woorden. Er wordt zoveel duidelijk. Na de dans is het bijna niet voor te stellen wat er allemaal gebeurt is, wat je gezien en beleefd hebt. Na de dans wensen we elkaar een gelukkig nieuw jaar. Want voor ons zonnedansers is er een nieuw jaar begonnen. We zijn zo dankbaar deel te zijn van zo'n prachtige en krachtige dans.

Gelukkig nieuw jaar!

Mensen die regelmatig komen: Neem ook stof en toebehoren mee voor tabaccoties.

Na de dans hebben we van een van de supporters / bezoekers van de dans een aantal geschenken ontvangen van spirituele waarde. Het heeft tijd nodig om met enkele van deze 'voorwerpen' ( Ossinagon) te gaan werken. Ze komen uit de Ojibway/ Chippewa traditie en zijn ouder als de pijp. Deze man is ook één van de keepers van het heilige vuur van de Potawatomi-tribe ( Ojibway)
Dit vuur brandt nog steeds, non stop en brandt al meer dan duizend jaar. De kooltjes van dit vuur gaan heel de wereld over. En dit vuur heeft een hart.
Als er gelegenheden zijn waar veel mensen komen waar een heilig vuur gewenst is. Laat het ons weten... We willen dit graag delen.

We vinden het fijn wanneer onze ceremonies groeien in liefde, kracht, diepgang en ook in aantal mensen dat werkelijk wil leren en verbinden met deze goede rode weg.

Ho Mitakuye Oyasin en in Ojibay: Nin-sa-gee-away-win

De inipi / zweethut gaat plaatsvinden op 23 februari. We verzomelen om 12 uur om het vredesvuur te ontsteken samen. We hebben nieuwe blessings en coalbundeltjes uit de VS ontvangen. Stuur een mailtje naar info@donderelf.nl als je wilt komen of meer info wil.

Aanstaande zondag 16 feb. kan de Inipi/ zweethut doorgaan. (Niet dus)
Maar we hebben nog te weinig aanmeldingen.
Anders misschien beter de 23ste???
Laat even weten of je aanstaande zondag wilt komen voor de hut of anders de 23ste!!!
Dan weten we wat we gaan doen...

opgave en info: info@donderelf.nl

Beste mensen,                                                            woensdag 14 augustus 2013

 

Donaties:

Daar we meer regelmatig ceremonies willen houden en omdat we daarvoor data in onze agenda reserveren en omdat we deze ceremonies serieus nemen gaan we van nu af een minimum onkosten bijdrage vragen aan de deelnemers van 20,- euro. Donaties daarnaast en boven blijven nodig en welkom. 

Als Steve komt in November dan zullen we een onkosten bijdrage vragen van 30,- euro. We geven dat nu vast aan zodat je indien nodig geld opzij kan leggen.

Ook dan blijven extra donaties en bijdragen noodzakelijk. 

Als iemand echt zonder geld zit dan hebben we er begrip voor. Geef dat dan aan.

Aanstaande zondag kan er mogelijk een zweethut zijn.

Wie heeft interesse?  opgave en info: info@donderelf.nl 0619740990

Net werd mij gevraagd  om op 21 september een ceremonieel vuur te ontsteken in verbinding met een aantal ceremoniële vuren over de hele wereld. 

Natuurlijk zullen we stenen in het vuur leggen voor de inipi.

Binnenkort zullen we een website openen voor onze ceremonies. 

De Sundance in Indiana was voor ons een prachtige ervaring. De Zonnedans dit jaar werd door ervaren danses als gentle omschreven. Zo voelde het. Het was een nieuwe plek. Vorig jaar was de plek niet fijn geweest. Maar dit jaar was helemaal goed. De eerste dag, de derde of vierde ronde brak er een enorm onweer los. Dit was een geweldige ontlading en een prachtig begin van de Dans op deze nieuwe lokatie. ( het was een mooi moment: alle dansers bij de boom en de bliksem die nog geen 2 km ver insloeg. Het was voelbaar dat alles bewustzijn heeft. Logischerwijs hadden we getroffen moeten worden. Nee dus...)

Ik was een erg energieke Danser. Ik heb me goed voorbereid (23 jaar...;-) veel gejogged de afgelopen maanden, was in goede conditie. 

Ik ben heel blij dat ik eindelijk de Dans ben in gegaan! En Theresia heeft het ook heel goed gehad.

Na de Dans hebben we vier coalbundles gekregen van een Sacred Fire van de Potawatomi-tribe ( Kansas) van Powaten.

Het was heel mooi om dit vuur te ontsteken. Het is werkelijk een bijzonder en koesterend vuur. Van dit vuur hebben wij ook weer nieuwe bundeltjes gemaakt. Het vuur van Powaten is meer dan 1000jaar bewaard als Sacred Fire en als Peacefire. Dus ook heel mooi om juist dat vuur op 21 september te ontsteken. Als ik meer weet over de verbinding met de andere vuren dan laat ik dit weten.

Steve zal waarschijnlijk in november Nederland, Belgie en Duitsland weer komen aandoen. Als er mensen een healing willen dan zouden we in overweging kunnen nemen of we een Ger? Yurt regelen voor een Yuwipi/ Lowanpi ceremonie.

Laat dit weten als je hier interesse of behoefte aan hebt!

Onlangs is er een Vision Quest geweest in Lier. Als je hier over na denkt of meer informatie over wilt ... aarzel niet om contact met ons op te nemen. 

Blessings, blessings....

 

Beste mensen,

 

Zondag 14 april willen we weer een zweethutceremonie houden in Lier.

Wees welkom.

Doordat er een sluisje naar de rivier de Nete stuk is staat het water redelijk hoog. 

Het sluisje wordt waarschijnlijk eind april begin mee gerepareerd.

Het is wel belangrijk goed schoeisel mee te nemen, bijv. rubberen laarzen en zoals altijd kleing dat vies mag worden.

We verwachten dat iedereen om 13.00uur aanwezig is.

Er staat een nieuwe zweethut die we gaan gebruiken.

Stuur een mailtje naar info@donderelf als je meer wilt weten of mee wilt doen.

 

Donderdag 25 april, volle maan, zal chief Iktomica, Steve McCullough bij ons een hut komen gieten. 

 

Wederom wees welkom.

 

Philip Aswind van der Zee

 

http://zweethut.blogspot.nl/2013/03/ceremoniele-principes.html

De inipi/ zweethut en haar ceremoniële principes

Vanmorgen zat ik te mediteren en ik dacht over geven en nemen en over liefde.
In een relatie vergeten we soms dat liefde meer om geven gaat dan om nemen.
En dan gaat het om geven en nemen?
Nemen begint met de N van nee en van noodzaak.
Voel maar even wat je tong doet tegen je verhemelte bij de N.
Stel je voor een wereld zonder nemen.
Deze wereld is gebouwd op nemen.
Stel je voor een wereld of liever gezegd een samenleving gebaseerd op het principe niet van geven en nemen maar van geven en ontvangen.
Kijk dat is het namelijk.
Als we elkaar genoeg zouden geven en als we ons genoeg open stellen om te kunnen en mogen ontvangen dan hoeven we niet meer te nemen. Alleen nog wanneer noodzakelijk.
Daar is ie weer die N.

Waarom doen we ceremonies?
Om dank te geven.
Om te delen.
Om hulp te vragen.
Om te herinneren

Om te herinneren dat het leven een ceremonie is. Om zo zuiver mogelijk door het leven te gaan zonder op onze tenen te hoeven lopen of op andermans tenen ;-)

Het is van belang dat we bij deze dingen stil staan als we naar een ceremonie gaan.
Het is nog beter wanneer dit niet hoeft en dat dit vanzelfsprekend is.

Het is nu eenmaal een wetmatigheid dat wanneer we naar een ceremonie gaan vol verwachtingen en vol verlangens en met een principe veel voor onszelf te gaan halen dat we dan bedrogen uit komen.
De ceremonie zal tegenvallen. De leider van de ceremonie zal krachteloos zijn. En in de zweethut zullen de stenen te koud zijn of te heet. Ik kan nog even zo doorgaan.
Maar dat willen we niet.

Heel simpel: als we naar een ceremonie gaan dan gaan we zoveel mogelijk met een opgewekt gevoel.
De dagen er voor zijn we zeer matig geweest met seks, drugs en alcohol en hebben ons vaak hiervan onthouden, zeker de laatste 24 uur.
We gaan met een gevoel iets van ons zelf te willen geven, zorg te dragen voor elkaar en voor de plek waar we komen.
Maar als je blieft laten we er wel vooral ook lol in houden!
Laten we niet te serieus worden en al wat hierboven staat  snel weer vergeten om het leven op Aarde zoveel mogelijk te vieren.

Wees welkom!

Ho Mitakuye Oyasin, Philip Aswind van der Zee, 23 maart 2013, Nieuw Lekkerland

 

 

Inipi ( zweethut of reinigingsceremonie) in Lier (B)

 

Beste mensen,

Allereerst de beste wensen voor 2013 en de nieuwe cyclus waar we per 21-12-'12 in zijn gekomen.
We willen jullie graag uitnodigen om bij ons in Lier deel te nemen aan een inipi / zweethutceremonie.
Onlangs hebben we weer een grote partij hout laten bezorgen, dus we kunnen weer even vooruit.
We vragen een ieder om 11uur , uiterlijk 12.00uur aanwezig te zijn aan de Neerloop in Lier.
Als mensen een dagje eerder met een tent willen komen kan dat ook. Maar misschien wordt het wel heel koud. Maar dekens genoeg. We hebben gelukkig een heleboel nieuwe schone dekens.
Het water stond laatst weer erg hoog maar is nu weer goed gezakt, geen overstroming dit keer gelukkig.
We horen graag wie er willen komen.

Inipi zondag 3 februari, begin van de terugkeer van het licht!

 

Dinsdag 30 oktober 2012 komt Chief Ikto

mica, Steve McCullough bij ons een Inipi gieten.

Steve zal samen met 

 

Jashan tussen 13.00uur en 14.00uur arriveren.

Ik hoop dat iedereen er om 14.00 zal zijn.

Van een ieder wordt verwacht wat te eten en/of te drinken mee te nemen ( water is ook welkom) om na de hut samen te delen. Het hoef niet veel te zijn, genoeg voor 1 of twee personen...maar dan te verdelen in kleine hapjes.

Wij zorgen voor soep.

Alles is op donatie basis om de drempel laag te houden maar dit betekent niet dat er geen onkosten gemaakt worden en het betekent meer verantwoordelijkheid voor de deelnemers reeel te zijn met de donatie. Steve leeft er van en heeft een familie te onderhouden. 

Draag waar je kan een steentje bij om er een geslaagde ceremonie en dag van te maken.

wees welkom

Mitakuye oyasin, Philip Aswind van der Zee en Theresia

 

 

Beste mensen,

Tussen alle drukke ondernemingen door / in de tijd van grote veranderingen / verwachtingen en transformatie...


Zondag 23 september 2012  inipi/ zweethut/ stone-people's-lodge

'The sweatlodge, ancient place of healing'


Hut met trollen

Verzamelen 12.00uur, aan de Neerloop in Lier, ( routebeschrijving op aanvraag)

Een mooi moment om de tijd even stil te zetten en terug te keren naar de eenvoud.
De eenvoud van het hart, van het vuur, de stenen, de eenvoud van onze gebeden en de kracht van onze liederen.

Wees welkom!

Opgave en informatie: info@donderelf.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Zondag 18 december 2011, midwinter sweat

 

 


De eerste keer dat ik in een zweethut ( 1987 of '88) zat ( na die mooie ruimte die ik moeder noemde ...) waren er drie mannen die indruk op mij maakten.
Het waren Frankie Porter, een kleine Engelsman met een groot hart en een Indiaanse ziel, mijn eerste sweat leraar ( zo zag ik hem)
Hij is niet meer in deze wereld. Toch voel ik dat hij er soms nog is.
De tweede was Jack, hij is ooit geëmigreerd en met een Mic-Mac Indiaanse getrouwd.
De derde was Hands Maal, toen Hans Slow, een naam die hij van Chief Archie Fire Lame Deer had gekregen.
( Ook Sitting Bull werd in zijn jonge jaren 'Slow' genoemd)
Ze zongen alle drie heel hard en Jack het valst :-)
Daarna kwam ik iedere twee weken, met volle en met nieuwe maan... zo begon het voor mij allemaal.
De ene keer was het Hans die het water goot de andere keer Frankie.
Het leven zendt ee

 

 

n ieder op zijn pad. Het pad van Hands is minstens zo wonderlijk als het mijne.
Als kunstenaar maakt hij prachtige werken en hangen op tal van plekken over de wereld.
Nog steeds giet hij het water altijd geïnspireerd door de Lakota tradities.

Ik zit jullie al warm te maken maar weet het nog niet 100 % zeker. Maar gister zat ik bij hem in de hut en vandaag hebben we gesproken.
Maar waarschijnlijk doen we twee zweethutten op zondag 18 december.
Een keer giet Hans het water en een keer ik.
Tussendoor hebben we een half uurtje pauze of een klein uurtje.
Een mooie voorbereiding op de 'gekerstende' dagen.
Snel horen jullie meer.
Wie wil er zeker komen?


Mitakuye Oyasin

 

 

9 sept '11: komende ceremonie zondag 18-09-'11

http://zweethut.blogspot.com/2011/09/inipi-18-sept-herfst-equinox-2011.html

 

 

 


Zweethut zonder dekens bedekt met dikke laag sneeuw

 

Na onze verhuizing van Breda naar Bergen op Zoom eindelijk weer tijd voor de inipi.

De sneeuw is ondertussen echt wel gesmolten.

We hopen jullie te begroeten:

Zaterdag 11 juni 2011

 

 

 

 

Zondag 6 maart

 

Zondag 30 januari

We komen samen om te danken voor het leven, te bidden voor elkaar, voor onze verwanten en vooral voor Moeder Aarde. Het zijn spannende tijden en er gebeurd veel in de wereld en er gebeurd veel met de Aarde en al haar bewoners, groot en klein, zichtbaar en niet zichtbaar.

Met deze ceremonie is het onze intentie om op diepe wijze met dit proces in positieve zin betrokken te zijn. Het is onze intentie om op onze diepste niveau's dit te beleven en er inzicht in te verwerven. Inzicht om ons leven op zo'n manier in te richten dat we meer en meer in ons hart, in ons ware zelf te ontwaken en onze missie hier te leven.

We doen wat we kunnen in li

 

efde en waar het te zwaar wordt laten we licht toe en een flinke dosis humor om te relativeren.

Nooit heb ik een inipi ceremonie een thema gegeven. Het is mijn geloof en ervaring dat dit niet in onze handen ligt.

We vragen simpelweg alle licht en liefde aanwezig te zijn. Wat kunnen we meer doen dan ons openstellen?

Kom naar de ceremonie, kom ons helpen te bidden, te helpen, te helen. Als je niet kan komen en als jou plek elders is deze dag: wees in liefde, in liefde voor jezelf, voor Moeder Aarde. Zij is meer, zij is liefdevoller, wijzer en intelligenter dan je je ooit hebt voorgesteld.

In Lakesh ( Maya groet betekent: Ik ben een andere jij)

Mitakuye Oyasin ( Lakota, voor al mijn verwanten/ alles is verbonden)

PS. De datum ligt dicht tegen 1 februari aan, een van de 8 Keltische jaarfeesten. Het is het einde van de donkere periode, die begint met Halloween bereikt zijn top met 21 dec, midwinter....


PPS. Ik ben een nieuwe nieuwsbrief begonnen om de zweethutlijst niet te overspoelen met berichten. Als je regelmatig nieuws van mij / ons wilt ontvangen stuur me dan een berichtje.

 

 

 

Vrijdag 24 december, kerstavond


Lieve mensen,

Naar de zweethut van december 1999 kwamen bijzonder veel mensen.
Hoog waren de verwachtingen naar het jaar 2000.
Maar nu leven we in de meest bijzondere tijd.
Het laatste half jaar lijken de ceremonies krachtiger dan ooit.
Het is een bijzondere tijd. En dan is de Kersttijd + oudjaar en nieuwjaar extra bijzonder.
Extra fijn is het om dan even samen in de lodge te kruipen en de warmte van Moeder Aarde opzoeken.
Daarom wil ik vragen wie er willen en kunnen komen naar een zweethutceremonie op kerstavond 24 dec.!!!???

Hebben jullie het laatste filmpje van Lilou en Drunvalo gezien?
Het is weer zo mooi en bijzonder. Hier is deel twee:
http://www.youtube.com/watch?v=oZsJrY1aW3g
En als je meer wilt zien, Drunvalo


heeft het in de filmpjes over Carlos Diaz.
Hier zijn de filmpjes van Carlos:
http://www.niburunews.com/index.php?option=com_content&view=article&id=248:ships-of-light-the-carlos-diaz-ufo-experience-video&catid=9:ufo&Itemid=28

We horen graag wie er willen /kunnen komen 24 dec!!!
Twee dagen ervoor is er een maansverduistering...

 

 

Zondag 7 november

 

25 nov. Steve McCullough

Philip en Theresia van der Zee bieden regelmatig de mogelijkheid om deel te nemen in een Indiaanse reinigingsceremonie. De Lakota ( Sioux )  noemen dit de Inipi. Hier in het westen is het beter bekend als de zweethut of sweatlodge. Onze ceremoniële grond is in Lier ( België)
Onze inspiratiebronnen zijn: Chief Archie Fire Lame Deer, Carl Big Heart, Grootmoeder Nanatasis, Steve Mc Cullough, Wallace Black Elk, John Fire Lame Deer, Drury Cook, Moeder Aarde, de bizons, arenden en alle andere zichtbare en onzichtbare wezens.

 

 

Onze ceremonies onderscheiden zich in hun eenvoud, intimiteit (niet hele grote groep mensen) en oprechte karakter. Grotendeels volgt Philip, die veelal het water giet, de richtlijnen van Chief Archie Fire Lame Deer. Maar liefde is groter dan het systeem. En regels zijn er voor ons en niet anders om.

In 1989 heb ik 'mijn' tchanupa, heilige pijp ceremonieel ontvangen en bewandel ik de 'good red road'. Mijn tchanupa tussen aanhalingstekens omdat de pijp nooit mijn eigendom zal zijn.

Het is de verbinding tussen alle levende wezens. Het is de pijp van degene die dit leest.

Vrouwen in de 'moontime' mogen niet in directe vorm aan de inipi/ zweethut deelnemen. Dit is een traditioneel iets en niet iets dat ik persoonlijk bedacht heb. Ik respecteer deze regel ook al begrijp ik het niet altijd. Ik respecteer deze regel en vraag ook anderen deze regel te respecteren. Er is wel een uitleg. Maar het is beter dat een vrouw dit doet.

Iedereen is welkom om deel te nemen zolang dit niet de harmonie te veel verstoord. Maar iedereen is welkom. Als je vragen hebt, ik wil ze graag proberen te beantwoorden.

De inipi is een enorme verrijking aan mijn leven en wil dit met je delen. We vragen geen entreeprijs. Kijk naar de zweethut: Is er een drempel? Nee en die willen we niet creëren. Doe dat ook zelf niet. Wel is er een donatie / bijdrage uit het hart gewenst. Vooral als bijvoorbeeld Steve bij ons komt is dit belangrijk. Medicijnmensen leven van donaties en een donatie is vaak meer dan een gift die je een straatmuzikant geeft. Denk eerder aan wat je betaalt aan een sessie met een proffesionele therapeut. Maar je weet zelf wat je missen kunt.

Een routebeschrijving naar Lierke is bij ons op te vragen.

3 okt is de laatste hut geweest. Ik denk aan begin november een volgende.

Steve McCullough komt een hut gieten bij ons op donderdag 25 november. Geef je tijdig op als je erbij wilt zijn. Maar niet op het laatst weer afbellen. De laatste keer waren er te veel die dit deden. Dus kom als je komen wilt. Walk your talk. Wees welkom!

Ho Mitakuye Oyasin, Buffalo Hair, Aswind, Philip van der Zee, 11 okt. 2010